Monday, October 26, 2015

Hebatnya sedekah!!

"Apa kunci nak dapatkan rezeki?" 

Kadang-kadang sering juga mendengar rintihan manusia di luar sana.
Aku tahu tak banyak manusia di luar sana yang hidupnya senang dan kadang-kadang tu "kais pagi,makan pagi.kais petang,makan petang".sampaikan,tak makan sehari pon ada.lagi-lagi,yang belajar di kolej,universiti,atau di mana-mana pengajian swasta.mengharapkan duit dari ibubapa atau duit pinjaman..
Ada kala tu,nak minta duit kat makpak pon segan atau rasa bersalah tapi nak buat macam mana kan,kita student.itu je la satu-satu nya "punca" kewangan bulanan untuk sara hidup "sebagai student".jadi gagahkan diri untuk meminta kepada makpak.
Aku pon pernah alami semua tu sebab aku pon masih student.

Jadi,apa tindakan aku?aku mulakan la "sedekah" dan niatkan supaya apa yang aku sedekah tu,aku perolehi lebih banyak.tak salahkan untuk "bersedekah".lagipon,tak merugikan pon kalau kita bersedekah.insya Allah,dunia dan akhirat kita dapat.tak perlu pon nak sedekah smpai berpuluh ringgit.sedekah mana yang mampu je sebab kita ni cuma "hidup sebagai student".jadi keluarkan mana yang mampu.asalkan,kita ikhlas dengan apa yg kita keluarkan :D tunggu la,insya Allah korang dapat rasa rezeki tu macam "melimpah" je tapi jangan mengaharapkan itu semata-mata.bukan hari ni kita bersedekah,esok kita akan dapat menikmati "murah rezeki" tu.Mungkin tahun depan atau tahun seterusnya..yang penting kita yakin dengan tuhan..kadang-kadang tu biasa la,ujian untuk menjadi seorang hamba yang betul-betul hatinya mengharapkan kepada tuhan.bukan mudah tu.jadi,apa korang tunggu lagi?mulakan la dari sekarang.jangan kedekut!nanti orang lain pon akan kedekut dengan kita.kalau kita kedekut dengan tuhan macam mana pula?beringat-ingat la sendiri.haha


"Sedekah itu kunci murah rezeki.jika hilang kunci,hilang lah segalanya"


No comments:

Post a Comment